Wednesday, August 5, 2009

Just realize...

...betapa penting dan susahnya kerja sebagai HR (now is like 2.30am, I woke up and can't sleep thinking of my job transfer...and after what happened to my colleague today). Sebelum ni aku (dan org lain selalu kata) kerja HR ni senang (yet lembab)...seperti menyediakan surat menyurat, manage file pekerja2, arrange training2, menghabiskan bajet dengan useless team building dan sebagainya... Tapi today, totally different... this is people's life you are handling - their work, periuk nasi and happiness (we are at work sepanjang siang ok!). Sedar tak tindakan anda sebagai HR menyebabkan people cry...tak lalu makan...sleepless nite...sakit hati terlampau...bottom line is, it affects your whole system! dan tak senanglah hidup HR itu yang telah menganiaya org!

Aku tak halalkan: gaji buta korang yang sengaja melembab lembabkan urusan ini
Aku maki hamun sikap: smalam cakap lain, harini cakap lain, esok cakap totally different stories
Aku sumpah hidup kau: kerana menganiaya dan tak bertanggungjawab atas tugas sebagai HR

*HR yg dimaksudkan hanyalah kena mengena dengan tempat kerja saya dan tidak semestinya semua HR sebegini rupa... But I still think your HR job is seriously important, bukan calang2 org ada sifat people orriented dan layak menjadi seorang HR.

4 comments:

Sheyna Othman said...

orang hanya boley cakap "Sabar na Maiz"
Tapi sampai bila lah Maiz boley sabar kan..

aku pun tatau nak kata apa dah selain sabaq ok. Sebab bukan semua benda kita boley control, n especially manusia, lagi lah kita tak boley control. takkan kita nak p ajaq dia buat keja cemana kan...

so again maiz, sementara boley sabaq, sabaq... doa banyak2 ok.

fiziskandarz said...

maaaaaaaaaaaaaizzzzzzzzzzzz-sannnnnnnnnnnnnnnnnnn wah saya ini membuka blog rumah akan teapi sudah ada blog baru rupanya.. besh besh besh.. wahhh skrg sudah menjadik hr buleh arr tuka increment diri sendiri kepada 78% dan juga bonus 34 bulan besh nyer besh nyer :D

ps = aku baca keperihalan jimmy hoho adalah sungguh cummel. jgn letak senduk dalam periuk itu adalah sunnguh tak buleh handle sekalik :P

sitihadiana said...

eh maiz, hg nnt transfer jd HR ka? (ermm..aku agak konfiusss..hehe)

MaizMalik said...

dak aih, aku kan tengah mengutuk HR aku nih. si fiziskandarz(a.k.a alergic) tu yg konpius..aku pun konpius baca komen ko alergic hahaha