Monday, August 10, 2009

Hobi terkini...

Aku lately nih keje ntah hapa2 sket......(bukan niat nak bermalasan, this is so not me...tapi...tu lah! aku nak blah cepat2 tak bagi, kan dah malas buat keje :P)

Jadi hobi terkini adalah membaca blog..bukan sembarangan blog, tapi blog 'bisnes' women and 'bisnes' partnersnya hihihi (*adalah kena mengena dengan yg masih hidup dan MLM)

Sebelum ni dok dengar crita2 saja, sebab I've been approached to join..dan hampir2 jugak lah nak join. Tapi turn off dengan sikap suka menunjuk2 ahli2 'bisnes' women/men nih.

Tapi terjebak plak baca blog2 'bisnes' women yg sangatlah dasat bercerita tukar kereta changgihhh (selepas baru 4 bulan join 'bisnes'!) - lancer, harrier, estima, merc dan segala mak neka lagi kereta yg hebat2! sebelum ni pakai kancil jek! fuh! pastu dapat pi bercuti free ke oversea, dapat beli baju 500++ utk ahli keluarga, dapat sponsor shopping, duit berlebih lebih sehingga taktau nak wat apa kot hehehe

Membuatkan aku terfikir... kalau tak join pun org tukar kereta baru dan hebat kan? boleh beli rumah baru (dan mungkin beberapa bijik) kan? boleh pi bercuti luar negara jugak kan? boleh sponsor dan beli barang yg mahal/branded gak kan? tapi org lain tu nape tak BERCERITA dan meng-GAH-kan plak eh?

Tak salah ber'bisnes'...tapi sikap sgt menunjuk2 dan bermegah2 ni buat aku heran la. Tu blom masuk part kita dicemuh kalau tolak pelawaan untuk join 'bisnes' diorang lagi tu!? Sungguh terasa big looser bila taknak join. *sigh*

Kepada kengkawan yg dah join 'bisnes' MLM ni dan kalau berjaya pun, tolongla jangan pandang hina sgt org lain yg tak join - contoh seperti aku nih. Kalau kita susah, ada org laaaaaagi susah dari kita..so bersyukur lah. Kalau kita kaya raya pun, ada org laaaaagi kaya dari kita...so sedar2 diri tu sket, jgn nak berlagak sgt.

9 comments:

sitihadiana said...

kan?kan?kan?? aku pon share the same "skepticism" bcoz of level menunjuk2 tu...*sigh* turned off sungguhh... ;p

orang kata : there's a lot more to happiness than what meets the eye..
(so kesimpulannya yg dok tayang2 apa yg depa ada tu tak semestinya 100% perfect life nya..bersyukur dgn apa yg ada..but keep that motivation to succeed going..Insyaallah, dgn niat ikhlas & restu mak ayah, sahabat2 & org2 sekeliling kita yg kita selalu berbuat baik, kita akan sentiasa diberkati..amin...;) )

MaizMalik said...

kan nana kan? betoi betoi. Suka ayat hang :)

Sheyna Othman said...

wow..terkedu ayat nana. totally agree with u beb!

btw maiz, aku pun ada lah jugak dok membaca blog ala-ala mcm tu. pendek kata apa depa buat tu sahaja yg mantap, yg best, yg betul dan segala bagai.
pastu org nasihat sikit mulalah nak defensive gila babas dan sentap, pastu ingat org jeles dengan 'kejayaan' dia (wtf?)
sronok jugak baca, sebab tu sampai la aku dok layan. ah ah ah

MaizMalik said...

tu la pasal, sungguh power ayat nana itu :)

sheyna, aku pun terjebak membaca selepas dapat link from blog ermi arrrr di entry: http://baulurebus.blogspot.com/2009/08/my-take-on-spending-money-to-move-in.html

sitihadiana said...

ahaha!eish if hampa x kenai aku sure hampa imagine aku ni 'budak baik' , sopan santun, ayu anggun etc noh? (based on ayat ku diatas lah kan..)?hahahahaha!! ;p

oh bapak aku punya ayat lg power, he once said it 2me time aku nk fly pi dublin tu, sampai la ni aku ingat ( & rasa nk menitik ayaq mata bila teringat!;p) : "Ayah x dak harta nk tggai bagi anak2 ayah,hanya didikan rasa kecintaan ilmu ayah buleh bagi kt anak2 ayah dihayat ayah.. ayah harap kecintaan ilmu yg ayah bagi kt nana will not be replaced with kecintaan harta benda yg buat manusia lupa asal usulnya.. biaq lah org berbangga dgn anak2nya yg megah berharta, tapi ayah akan lebih senang tutup mata dgn anak ayah yg berpijak di bumi nyata “ ....

..(alamak..dh ter-qeyau plak dah kt sini..)..pak aku mmg suka saiko aku.citt. ;p

MaizMalik said...

wow, bergenang ayaq mata la jugak aku baca komen hang nih huhu tq nana, aku akan perturun ayat power hang nih kat anak aku pulak (ayat utk anak aku akan bermula seperti ini..'Mirza, kawan mama, auntie nana penah ckp kat mama....bla bla bla) hehehe

f i x a b a r d said...

tapi betolla, bile dah kawen ni, rasa harta paling berharga ialah anak-anak. sebab bile jumpe orang, orang tak tanye berapa balance dlm akaun bank, tapi orang tanye berapa anak? sihat ke? beso dah ke? itu menunjukkan kebesaran nilai anak itu sendiri. (ada ke komen ni ada kene mengena dgn mlm nih?)

uncle gedek said...

Yes! Jumpa!

MaizMalik said...

fixa - aku rasa komen ko ada kena mengena dengan komen2 yg di atas hahaha...dengan MLM...kurang pasti pulak hahaha

GEDEK! - wah! dah jumpak! shhh..jgn bagitau 'org' tau hehehe